Debatten om fejkprofiler på sociala medier har pågått under en längre tid och fastän de globala plattformarna säger att de tagit tag i frågan och raderat miljontals konton, kvarstår problemet. Men hur många är egentligen fejk? I somras rensade Twitter ut misstänkta fejkkonton, sådana som inte validerat sina konton. Bland annat har de svenska riksdagspartierna och partiledarna drabbats i olika omfattning p g a dessa falska eller köpta följare och robotkonton.
Nedan följer siffrorna för riksdagspartierna. Alla partier verkade ha fejkade följare i mindre utsträckning, antagligen bara en slump, då det finns en ganska hård koppling till antalet följare totalt. För partiledarna ser det annorlunda ut och det är tydligt vilka som har fejkade följare och vilka som inte hade några fejkföljare alls.
Sortering i storlek på Twitter från flest kvarvarande följare till minst.
Moderaterna @nya_moderaterna 96775 -1088 följare
Sverigedemokraterna @sdriks 89581 -809 följare
Miljöpartiet @miljopartiet 81075 -1341 följare
Socialdemokraterna @socialdemokrat 76028 -1030 följare
Liberalerna @liberalerna 64861 -1017 följare
Vänsterpartiet @vansterpartiet 62881 -789 följare
Centerpartiet @centerpartiet 49554 -460 följare
Kristdemokraterna @kdriks 40062 -349 följare
Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har djupdykt i ämnet och statistiken hos Twitter, eftersom plattformen har en del av sin trafik öppen för granskning. Både gamla och nya favoriter från de största spelleverantörerna finns att hitta på nätet och med hjälp av en Videoslots bonuskod kommer man snabbt igång.
Sveriges Annonsörer samlade ihop en lista bestående av de 300 största och mest inflytelserika twittrarna i Sverige. Därefter köpte organisationen premiumversioner av två tredjepartstjänster vars funktioner är att gå igenom profilers Twitter-följare och ge statistik på hur mycket av av följarbasen som är fejk. Verktygens metod är inte perfekt, men det är ett bra sätt att berätta om någon med många anhängare sannolikt har oorganiska eller bedrägliga följare.
Det ena verktyget, Fakers.statuspeople, visar på 30 procent fejkföljare i snitt per Twitterprofil bland de 300 undersökta profilerna. Det andra verktyget, Twitteraudit, visar på 24,44 procent fejk i snitt. Vissa profiler hade betydligt mer, uppemot 70 procent fejk, medan andra bara hade några procent.
– Frågan om hur mycket som är fejk online har gått varm senaste tiden. Som annonsör vill man nå äkta människor med ett äkta engagemang och jag tror att vi måste bli än mer kritiska till datan vi får och verkligen följa upp om det är riktiga individer som sett våra budskap eller om det är botar eller fejkföljare, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.
Enligt brittiska The Drum har en av åtta influencers i Storbritannien erkänt att de någon gång under det senaste året köpt falska följare på Instagram. Det är också ett stort problem för företag som marknadsför sina produkter via influencers, eftersom de betalar en influencer att marknadsföra deras produkter mot en förväntad publik.