Så påverkas årets julhandel av köpskammen

I årets julhandel väntas svenskarna sätta sprätt på nära 80 miljarder kronor. Ändå finns det ett orosmoln som kan dämpa den pågående köpfesten – köpskammen. Andra faktorer som kan stjälpa prognosen och som innebär att försäljningsrekorden uteblir är svagare konjunktur och personalneddragningar, två exempel på sådant som slår hårt mot konsumtionen. Men det finns också flera skäl till att julhandeln faktiskt ändå väntas öka i år. I fjol var försäljningen mycket svag men samtidigt har befolkningen ökat, vilket automatiskt ger en större försäljning även om var och en spenderar lika mycket som i fjol.

Men den stora osäkerhetsfaktorn, som kan grusa förhoppningarna om en köpfest till jul, är framförallt köpskammen. På listan över faktorer som kan hota försäljningsökningen finns konsumenternas intresse för klimat och hållbarhet med. Fokus på hållbarhet ökar och om människor av hållbarhetsskäl drar ned på sin konsumtion påverkar det så klart försäljningen i handeln. Samtidigt ökar intresset för att handla second hand, där aktörer som Sellpy och Tradera går väldigt bra. Och organisationen Röda korset driver över 300 butiker i landet med lyckat resultat.

Inköp av hållbara varor behöver däremot inte betyda färre spenderade kronor för den enskilda konsumenten, utan kan istället leda till  färre men dyrare julklappar. Människor som handlar second hand har ofta det som en livsstil också – de ser ”vintage” som ett sätt att branda sig själva, i modets eller klimatets namn. Med tanke på att vintage ofta kan vara lyxigare än nytillverkat, särskilt inom high-end fashion och inredning, så kan detta också leda till att julklapparna köps på kredit eller mot ett mindre lån för att ha råd. Om detta är något man kan relatera till, så är jämförelsesajter såsom Enklare väldigt bra då man slipper multipla kreditupplysningar för ansökning om t.ex. ett blancolån. Även om man inte ska låna bara för att, så går det inte att förneka att vintage ändå är ett hållbart sätt att konsumera på.

Naturskyddsföreningen, som har initierat det största svenska uppropet, skriver: ”Vi behöver konsumera mindre, inte mer och både smartare och mer hållbart. Därför säger vi nej till Black Friday och alla andra dagar som hetsar till ogenomtänkt konsumtion av prylar som vi inte behöver. I stället vill vi uppmuntra till: att laga grejer, köpa second hand, och konsumera med eftertanke.”

Vi är nu i början på något som kommer påverka handeln i stor omfattning. Klimatångesten ligger mycket på individen som måste bestämma vad den ska äta, köpa eller hur den ska resa. Givetvis är detta något som handeln redan har ögonen på, de flesta kedjor arbetar med hållbarhetsfrågor. Vanliga klädbutiker testar att hyra ut kläder och även att sälja använda plagg. Exakt vad intresset för hållbarhet eller köpskam innebär i kronor och ören för julhandeln är svårt att svara på eftersom minskad konsumtion på ett område kan kompenseras av ökad på ett annat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sexton − 13 =