Svensk e-handel är gigantisk

Sverige tar gärna till sig innovationer och förändringar och vi omfamnade verkligen möjligheten att handla på nätet. E-handelsmarknaden idag är väldigt annorlunda än den var för bara 20 år sedan. Mängden produkter och företag går inte att säkerställa och nu när köp från utlandet också blivit billigt ser vi inte något stopp på svenskarnas köpande.

Bank ID
Vem hade kunnat ana att framstegen skulle komma så snabbt? Idag kan du få dina recept i brevlådan istället för att passa Apotekets öppettider. Bara du har gjort ett besök hos en optiker kan du använda Mister Spex för att välja de perfekta bågarna med rätt styrka på glasen. Du kan boka och avboka vårdtider online samt chatta med en läkare innan du bokar tid på din vårdcentral. De delar av livet vi trodde alltid skulle vara lite omständliga, har blivit mycket enklare. Och mycket att detta beror på Bank ID.

Nu kan du identifiera dig själv med lika stor säkerhet som att vissa receptionisten ditt ID-kort. Sedan 2003 har Bank ID blivit en stapel i svensk e-handel, du kan använda den för att betala dina köp på nätet eller godkänna ett avtal eller en faktura. Det är också ett viktigt program för att hålla användarens uppgifter säkrade.

Miljöbov eller inte
Det är mycket lättare att shoppa på nätet vilket gör att vi shoppar oftare. På nätet är också priserna billigare vilket leder till en del överkonsumtion. Även om svenskarna ligger en bra bit under snittet för koldioxidutsläpp i världen har vår konsumtion ökat, speciellt med inköp från utlandet där det är mycket svårare att garantera miljöpåverkan och arbetsförhållanden. Appar som Wish lockar oss att köpa tröjor för tjugo kronor och det är lätt att handla mycket mer än vi behöver. E-handel behöver inte vara en miljöbov om fler personer väljer att handla lite mer restriktivt.

Några siffror
Och vi kan ju inte prata om e-handeln utan att nämna några siffror så ni förstår mängden som handlar på nätet idag. Post Nord och HUI har tillsammans sett över e-handeln under flera år och kommit fram till att under 2018 skulle den svenska e-handeln omsätta 77 miljarder kronor. Årets starkaste marknad var möbler och heminredning samt barnsaker. Då får man också tänka på att omsättningen 2005 låg kring 4,8 miljarder kronor och vi har en långsam befolkningsökning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

två × 4 =