Partiernas engagemang i sociala medier under politikerveckan

När Almedalsveckan nu är över så går det att konstaterar att Centerpartiet och Annie Lööf är det parti och den partiledare som det pratats absolut mest om under politikerveckan, enligt siffror från Meltwater.

Allra minst engagerar Kristdemokraterna och partiledaren Ebba Busch Thor. Totalt har 1 875 inlägg publicerats i sociala medier med anknytning till Ebba Busch Thor och Kristdemokraterna, medan Annie Lööf och Centerpartiets motsvarande siffra ligger på 29 932 inlägg.

En analys som Meltwater ger till Kristdemokraternas låga engagemang på sociala medier är att Ebba Busch Thor under sitt tal talade om äldre och äldrevård, vilket är en målgrupp som inte syns och hörs lika mycket i sociala medier.

En orsak till det höga engagemanget för Centerpartiet och Annie Lööf kan bero på partiledarens frekventa twittrande.

 


Källa: Meltwater

 

Under veckan är det organisationer som KRIS, RFSL och Vänskapsförbundet Sverige-Israel som engagerat mest i sociala medier. Förklaringen ligger i att alla tre organisationer påverkats av NMR:s närvaro i Almedalen.

Mest omnämnda organisation:

1. KRIS
2. RFSL
3. Vänskapsförbundet Sverige – Israel

Ord som trendat under veckan:

1. Nazister
2. Poliser
3. Politiker

Mest omnämnda företag: 

1. Vattenfall
2. Novus
3. Trivector

Mest använda hashtag (bortsett från #Almedalen):

1. #svpol
2. #migpol
3. #bopol

 

Källa: Dagens Media

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 × 5 =