Plötsligt händer det. Vänner och bekanta, ja till och med journalister börjar radera sina konton på Facebook. Vad blir egentligen konsekvenserna när den största sociala plattformen försvinner? Hur kan vi fortsätta kommunicera med vår målgrupp i ett sammanhang där de gillar att hänga om den digitala närvaron på sociala medieplattformar sviktar?
I en rapport från Dagens Analys i förra veckan kunde man läsa att Facebook för andra kvartalet i rad tappar dagliga användare i Europa. I USA har tillväxten stannat av, och antalet dagliga aktiva användare har under fem kvartal stått i stort sett helt stilla. Även i rapporten Svenskar och internet 2018 framkom det att tjänsten inte bara stått still, utan till och med minskat i Sverige under året.
Så vad innebär denna minskning för oss marknadsförare som ser Facebook och andra digitala plattformar för den delen som givna kanaler där det är enkelt att målgruppsanpassa material och kommunicera?
Till att börja med måste man förstå varför människor hänger på Facebook idag. Givet är att idag erbjuder tjänsten en slags digital all inklusive-service och vi använder Facebook till en mängd olika behov så som kalender, eventinbjudningar, gruppchat, köp & sälj och även som inloggnings-id till andra tjänster.
Facebook har utvecklats till något mycket mer än den kontaktplattform som åsyftades från början och försvinner plattformen kommer den antagligen ersättas med nya som täcker just dessa behov. Men fortfarande är grunden i Facebook en intressedrivande social aktivitet där vi hänger för att socialisera med vänner och likasinnade. När det nu visar sig att flera i omkretsen slutar hänga där kommer det snart inte finnas någon anledning till att fortsätta. Man vill ju hänga där alla andra hänger. Det är så vi människor fungerar. Ett annat sätt att socialisera och samtidigt få lite spänning i tillvaron kan vara att prova spela online med en casinostugan bonuskod.
Som marknadsförare och kommunikatör måste vi vara beredda när detta sker. Vi måste kunna mer om vår målgrupp än enbart deras digitala beteende om vi vill fortsätta kommunicera med dem. Så vad kan vi göra för att inte tappa vår målgrupp?
På Dagens Media ger Victoria Jansson, marknads- och kommunikationsansvarig på SES, tips på vad man kan göra för att behålla kontakten med sin målgrupp när Facebook-användandet försvinner.
Fyra av fem svenskar (81 %) använder sociala nätverk och över hälften (56 %) gör det dagligen. Bland yngre personer har Facebook minskat det senaste året, vilket beror på att de yngsta inte börjar använda nätverket alls. Den vanligaste aktiviteten bland de som använder Facebook är att skicka meddelanden via Messenger.